Olof Röhlander

God morgon

Hur mår Du idag?

Själv har jag precis genomfört en uppgift som jag givit mig själv. Den påverkade mitt mående och löd så här:

Nämn tre saker som gör Dig glad just nu.
Jag funderade och kom lätt på tre saker:

1. När jag tänker på alla fina och roliga människor jag har runt mig så blir jag glad.

2. Att jag tog vara på helgen fullt ut gör mig glad.

3. Jag lever, jag är frisk och jag har ett jobb där jag kan få möjlighet att påverka människor i positiv riktning. Det gör mig glad.

Nu skulle jag vilja att du gör samma uppgift och nämner tre saker som gör DIG glad just nu.
Svårare än så behöver det nämligen inte vara i början på veckan än att ge sig själv rätt fokus.
Lova att Du gör det Du också nu, okej? Varför nöja Dig med bara tre och varför inte ta det ett steg till och fundera hur Du även kan göra andra glada idag?

Varmt lycka till med veckan, vi hörs nästa måndag igen!

Olof Röhlander

Låt inga smågrejor få störa dig

Jag satt igår och läste David Batras nya bok om lappar från irriterade grannar och skrattade högt. Vi bor ju i hyreslägenhet själva, det blir lätt att man retar sig på när nån granne borrar i väggen kl nio på kvällen osv.

Samtidigt är det som så att en sån grej kan vara bra störningsträning. En träning i att se småsaker som – just det – små saker. Är Du bra på det?

Alla är nog inte det. Här kommer en av favoritlapparna ur boken:

-Nu får det vara nog! Inget jävla hissåkande efter kl 20.00!!!

Då är man väl ändå rätt krävande som granne om man begär detta, eller? Tur man inte bor där i alla fall. Hi hi!

Låt inga smågrejer få störa Dig idag utan tänk på allt bra du har på gång och hur bra den här dagen ska bli. Du bestämmer.

Olof Röhlander

Fått veckans peptalk för första gången?

Hej på Dig,

För dig som vill veta lite mer om det brev som landar i din inbox varje måndag morgon med namnet Veckans Peptalk kommer här mer information.

Jag som skriver till dig heter Olof Röhlander, bor i Göteborg och arbetar i huvudsak som föredragshållare och inspiratör på olika personalkonferenser och företagsevent. Detta med anledning av att jag är utbildad mental tränare och bland annat har jobbat mycket frågor som berör motivation, målsättning och att hantera stress och press.

Hur som helst, hur och när kom då Veckans Peptalk till? 

Den 31 mars 2008 skickades det första veckobrevet ut. Då hette det Veckans mentala styrketräning, men från och med 2011 och i samband med att det nu skickas ut med Apsis Newsletter Pro heter det alltså Veckans Peptalk. 

Syftet med det var främst att ge dem som varit och lyssnat på mig en möjlighet att få något mer än att jag ”bara” kom dit och pratade och sen åkte hem igen. I och med det här veckobrevet blev jag således en av få föredragshållare som kunde erbjuda en gratis möjlighet att hålla i de här tankarna som vi pratat om på föredraget och dessutom kunna göra det varje vecka så länge som varje anställd ville. En vän som dyker upp en gång i veckan och ger lite tips för en bättre vecka. Inspiration till det kom från min föreläsarkollega Anders Haglunds veckobrev, vars Veckans Anders jag varmt kan rekommendera, klicka här för att anmäla dig.

Tanken med Veckans Peptalk är att det ska vara ett enkelt, luftigt och ”lättsmält” brev, men för den som vill ska det gå att klicka sig vidare och läsa mer och då hamnar man på www.upphopp.se, en sajt som Smartwebb hjälpt mig skapa i samband med det första veckobrevet.

Man kanske kan tycka att en gång i veckan är lite väl ambitiöst och ofta, men nästan 8 av 10 föredrar en gång i veckan före varannan vecka eller en gång i månaden och även måndag före andra dagar, så därför fortsätter jag med måndagar och en gång i veckan.

Så sen mars 2008 har jag, bortsett från sommar- och juluppehåll, suttit varje söndag och skrivit till dem som anmält sig på de listor som jag haft med mig. Bit för bit har antalet prenumeranter ökat. Från ett tusental i mars 2088 till 30 000 tre år senare, och det växer med 300-1000 nya prenumeranter varje vecka.

Varje vecka har ett huvudtema, något som läsaren kan se i ämnesraden på brevet.

Vanligaste frågan är: Var hittar du allt du skriver om?

Svaret är att dels har jag rätt så lätt för att uttrycka mig i skrift. Sen blir man lite yrkesskadad efter ett tag och har alltid tentaklerna ute efter teman och ämnen att skriva om. TV-program, radio, nätet, men framför allt egna erfarenheter. Ämnen finns alltid där ute och jag har alltmer blivit mer personlig i det jag skriver om, något som många uppskattat.

Okej, jag hoppas att du nu fått lite mer inblick i hur och varför Veckans Peptalk kommer i din inbox. Jag hoppas också att du ser skillnaden på det här och andra nyhetsbrev du får. Det här är nämligen inget nyhetsbrev, utan ett veckobrev

Jag sätter en ära i att varje vecka lägga stort fokus på att skapa ett mervärde för läsaren och låta reklam och annat vara sekundärt, även om det såklart ger mig mycket tillbaka att kunna nå så många varje vecka. Det har utvecklats till den viktigaste tillgången jag har i mitt företag. Så vi har ett klassiskt vinn-vinn här kan man säga.

Ha det så bra, vi hörs på mailen på måndagar!

Din vän Olof Röhlander

Olof Röhlander

Tvångstanken som försvann

Några goda vänner hade bjudit in oss på middag i torsdags. När vi kom hem samma kväll satte magen igång som en torktumlare, och sen väntade ett dygns magsjuka. Ett dygn senare var det Annas tur.

Nu har inte det här med torsdagens middag att göra och det hör heller inte hit, men någonting triggade igång den i alla fall. Vinterkräksjukan går ju som bekant överallt. Vad som hör hit var det som hände på fredag kväll.

Hela natten och morgonen gick åt till att kasta upp. När jag sen låg där hela fredagen i sängen började jag få mer och mer tvångstankar* på den där maten från torsdagens middag. Jag ville inte tänka på den, men hela tiden kom de upp i mitt huvud och det fick ju magen att vända sig ännu mer. Jag blev mer och mer desperat för jag ville inte ha fler toalettbesök.

Så kom jag på att jag skulle testa en övning som finns med på min Peptalk-CD och som jag för första gången lärde mig av coachen Anders Haglund för många år sen.

Så här gjorde jag:

1. Jag såg bilden av den här middagen framför mig. Magen vänder sig.

2.
Jag tänkte mig sen att bilden av den här tallriken långsamt åkte längre och längre bort i horisonten.

3.
När den var längst bort i horisonten så tänkte jag mig att den försvann som en prick. Som en TV som stängs av.

Efter det här så försvann faktiskt tankarna på det här och det var en stor lättnad kan jag säga.

Låter det lite väl enkelt? Det här kallas för att distansera sig, eller dissociera sig från det man inte vill tänka på. Skillnaden är att man frontar bilden först istället för att försöka undvika den.

Som skeptiker så vill jag medge att jag redan var lite på bättringsvägen när jag gjorde den här övningen, jag hade i alla fall inte behövt gå på toaletten på flera timmar, så kanske hade jag slutat tänka på det här ändå.

En annan del av mig vill ge den här övningen en rejäl dos credit. Tankarna på det här slutade nämligen så tvärt efter den här övningen, det var det som var så fascinerande. Funkar såklart inte på alla och inte varje gång, men ändå.

Har du något som du inte kan sluta tänka på, men som du skulle vilja få ur skallen? Testa den här övningen du också och få det som tar energi i onödan ur dina tankar och tänk på det du vill ha istället.

Nu mår jag bra igen och det hoppas jag att du gör också!

Varmt lycka till!