Olof Röhlander

Om konflikter på jobbet

OM KONFLIKTER PÅ JOBBET

En konsult kom in på ett företag med anledning av att man haft problem med konflikter till följd av bristande kommunikation och diverse missförstånd i samarbetet mellan de olika avdelningarna.

Chefen kallade till möte och alla anställda släntrade så sakteliga in i lokalen och satte sig till rätta. Konsulten stod längst fram och noterade beteende, kroppsspråk och den allmänna stämningen i gruppen.

Sorlet tystnade och chefen berättade om syftet till mötet och lämnade sedan över till konsulten, som kände de misstänksamma blickarna.

Konsulten stod tyst, blickade ut över åhörarna, och började därefter dela ut ett dokument till var och en i lokalen. Det enda som stod där var en ja och nej-fråga.

”Var snäll och svara med ett kryss i en av de två rutorna, Ja eller Nej, på den fråga ni har framför er, och lämna sedan in den här framme så ingen annan ser vad du har svarat.”

Deltagarna gjorde som konsulten sade och lämnade in sina svar.

Konsulten gav sen ut ytterligare ett dokument med ännu en ja och nej-fråga på. De anställda gjorde återigen som de blev ombedda och lämnade in svaret.

Konsulten satte sig sen längst fram och började skriva och räkna. Tystnaden i rummet gick att ta på.

Konsulten slog sedan på sin dator och på storbildsskärmen kunde alla se resultatet på de två frågorna. Alla undrade hur konsulten så snabbt hade fått in siffrorna i datorn.

Fråga ett löd: ”Anser du att du har samarbetsproblem?”

Svaret från samtliga var: Nej.

Fråga två löd: ”Anser du att det finns andra som har samarbetsproblem?”

Svaret från samtliga var: Ja.

När gruppen fick se resultatet kunde de inte annat än att småle åt det. Några började till och med att skratta. Den påföljande insikten var påtaglig. Chefen, som också hade svarat på enkäten, var stum av förundran. Det var som att det hände något där och då i det där konferensrummet. Något förlösande.

”Jag anser härmed att mitt arbete här är avslutat”, sa konsulten, stängde ned sin dator, lade ned den i sin väska och gick mot utgången.

I dörröppningen säger konsulten slutligen: ”Nu vet ni var grunden till den här konflikten ligger. Därigenom har ni också fått lösningen till den. Lycka till!”