Torbjörn Svahn

Beröm

Varför får man beröm?

Det har kommit in en hel del beröm från våra kunder. Alltså hyresgäster som tagit sig tiden att när dörren kommit på plats sätta sig vid sin dator och maila in en trevlig hälsning till Svenska Skydd i allmänhet och den fantastiska montören i synnerhet.

Jag träffade en av montörerna som fått beröm i fikarummet och gratulerade honom. Han svarade att han just till denna kund ansträngt sig lite extra. Det lät nästan som om han satt upp som mål att få beröm.

Jag tyckte detta lät jätteintressant. Kan det vara så att man faktiskt kan påverka hur våra kunder upplever oss och att man kan påverka huruvida man får beröm eller ej?

Innan vi svarar på det kan man fundera på vad detta ”beröm” faktiskt kan leda till.

Kunden blir jätteglad att vi ansträngt oss lite extra. Kunden meddelar både oss och sitt bostadsbolag att man är jättenöjd med dörren, montören och Svenska Skydd. Bostadsbolaget får glada mail från sina hyresgäster (som är deras kunder) att de är jättenöjda med sin beställning av säkerhetsdörr. Bostadsbolaget tycker om att få beröm från sina hyresgäster och promotar därför andra hyresgäster att också beställa säkerhetsdörrar. Som ni märker är detta den absolut viktigaste sälj och marknadsföringskanalen ett företag kan ha.